Tu în cine ai încredere?

STUDIU. Liceenii din România nu știu să deosebească știrile false de știrile adevărate și promovează fake news fără să-și dea seama.

Criteriile după care liceenii judecă veridicitatea unei știri, conform studiului realizat de proiectul Găina care a născut pui vii și citat de paginademedia.ro, sunt următoarele:

-design-ul “profi” al știrii

-conținutul video

-ei cred că știrile false apar mai ales în domenii care nu-i interesează – politică, economie, business 

-dacă nu pare clickbait, atunci știrea este de încredere

De asemenea, studiul citat spune că adolescenții au mai degrabă încredere în influenceri, familie și prieteni decât în sursele de informații și stiri instituționalizate.

Proiectul Găina care a născut vii este lansat de jurnalistul Tudor Mușat și de Ana-Maria Diceanu, specialistă în comunicarea de criză și își propune,
așa cum și numele său ales atât de inspirat o sugerează ,să educe tinerii în ceea ce privește identificarea fake news.

Ana-Maria Diceanu, despre acest proiect

„Îmi place foarte mult să lucrez cu tinerii, să îi ajut la descifrarea informațiilor pentru că de fapt îi ajut să descifreze viața și este un sentiment minunat să vezi că ai contribuit cu ceva la formarea unui om corect și responsabil. Ca profesionist în PR trebuie să menționez faptul că fenomenul de fake news are un impact major în meseria pe care o practic.

Atâta timp cât consumatorii fac foarte greu diferența între informația reală și zvonuri este foarte greu pentru un brand să câștige și să mențină încrederea oamenilor și implicit pentru noi, oamenii de PR, să construim reputația unui brand”.

Date tehnice ale studiului

Studiul a fost realizat realizat în luna septembrie a anului 2018, pe un eșantion de 450 de elevi din toată țara, din mediul urban, cu vârste cuprinse între 16 și 19 ani.

Ghidul de media literacy media pentru profesori, de asemenea dezvoltat de către cei doi specialiști în comunicare, poate fi consultat la link-ul următor-

https://www.ghideducatiemedia.ro/

Noi credem că acest proiect este de foarte bun augur. Tinerii între 16 și 19 ani sunt vulnerabili din mai multe punct de vedere, iar inundația de informații poate crea confuzie. Un proiect care să ajute atât elevii de liceu cât și pe profesorii lor este mai mult decât bine-venit, având în vedere că astfel există șanse pentru o viitoare generație de adulți mai educată și mai puțin susceptibilă la informațiile false.

Fenomenul fake news afectează mai multe categorii de populație, nu doar pe liceeni. Însă sperăm că ei vor deveni un mijloc de răspândire a metodelor de identificare a informațiilor mincinoase, mai întâi către familiie lor, apoi și mai departe.

Salutăm acest proiect și îi dorim succes și cât mai multă influență.

Sursa originală a acestui articol este mai jos 🙂 :

https://www.paginademedia.ro/2018/11/ghid-fake-news-pentru-profesori?fbclid=IwAR0hJTTmemm9YUeS6dsJqJMKhFejGIZFMfj2h8EtgrjI31jmCfRgdX0fLZc

Bibliografie pentru acest articol

Bambu, R. 2018. STUDIU. Liceenii români au distribuit știri false fără să-și dea seama și au încredere mai mare în „influenceri” decât în presa tradițională. [Online] Disponibil la: https://www.paginademedia.ro/2018/11/ghid-fake-news-pentru-profesori?fbclid=IwAR0hJTTmemm9YUeS6dsJqJMKhFejGIZFMfj2h8EtgrjI31jmCfRgdX0fLZc. [Accesat la 10.01.2019].

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *